KRM
Utstilling

Trykkeriet

Kjenn lukten av sverte, og hør maskinenes rytmiske takt

I museets andre etasje finner du et bredt utvalg av gamle trykkpresser, blant annet håndtrykkpressen fra ca. 1850 og hurtigpressene fra Johannisberg og Heidelberg. Etasjen er innredet som et trykkeri, med håndsetteri, settemaskiner, trykkpresser, ombrekning og utskytning, korrektur og ikke minst bokbinderi. Her kan du oppleve håndverkene i praksis, med verktøyene, maskinene, tradisjonene og prosessene.

Frivillig Karl Johan Hope demonstrerer Linotype settemaskin for elever.

Maskinene holdes ved like og driftes av Venneforeningen for Norsk grafisk museum, og vil ved oppsatte tider være tilgjengelig for demonstrasjon.

Tilskuddspartnere og bidragsytere

Utstillingen har fått støtte fra Kulturdepartementet, Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune, Sparebankstiftelsen DNB, Sparebankstiftelsen SR-bank og Stiftelsen Fritt Ord (bevilgningen fra Fritt Ord brukes særlig til utstillinger og formidlingsopplegg om ytringsfrihet og demokrati).