acceptedPage 1Page 1clockclosePage 1facebookPage 1Page 1linkedinPage 1Page 1searchsearchtwitterPage 1must-bg

IDDIS 2020

Årets deltagere og vinnere av designkonkurransen IDDIS

Årets iddisdesignkonkurranse gikk av stabelen torsdag 7. mai i Fuglesalen på Stavanger museum. De nye smittevernstiltakene gjorde det umulig å samle alle deltagerne slik vi pleier, men ved hjelp av Facebook gjennomførte vi verdens første direktesendte IDDIS GRAND PRIX!

HVA ER IDDIS?
Man kan være glad boktrykker Dreyer ikke fikk det som han ville da han i 1890 - årene skal ha uttalt om innpakningen til hermetikkboksene, at «utstyr var noget fabrikerne ikke skulle bry seg en døit om: var bare indholdet godt, saa var avispapir og alminindelige avistyper mer enn godt nok». Han skulle komme til å ta grundig feil. For reklamen som etter hvert prydet de millioner av sardinbokser som ble eksportert fra Stavanger, ble svært viktige for salget av sardiner, på samme måte som innholdet i boksene var det.

Ettersom hermetikkindustrien i Stavanger vokste, ble etterspørselen etter fargerike etiketter stor. Den lille reklamelappen fikk etter hvert flere funksjoner enn kun å illustrere hermetiserte sardiner. Iddisane ble etter hvert samleobjekter for byens barn, spesielt fordi motivene som preget iddisane var både varierte og fargerike, og åpnet opp for en eksotisk verden. Hvor mange etiketter som har vært produsert, kan man ikke med vite sikkert. I samlingene til Norsk hermetikkmuseum har de registrert 36.000 iddisar brukt på hermetikkprodukter.

IDDIS2020
Designkonkurransen er et formidlingsopplegg for videregående elever ved MK (Medier og kommunikasjon), KDA (Kunst, design og arkitektur) og DH (Design og håndverk) og er et samarbeid mellom Norsk hermetikkmuseum, Norsk grafisk museum og Venneforeningen for Norsk grafisk museum. Dette innebærer vanligvis et besøk på museene og hos vår venneforening i det midlertidige trykkeriet vårt, men siden vi for tiden bygger flunkende nytt museumsanlegg i Gamle Stavanger måtte vi i år gjøre det litt annerledes.

ÅRETS OPPGAVE Årets oppgave var å designe en iddis som skulle få ungdom til å spise sardiner! I tillegg måtte på det iddisen fremgå:

1. Fabrikknavn

2. Varemerke

3. Net weight (som alltid er 3 ¾ OZS)

4. Innhold

Årets deltakere

Direktesendingen på Facebook

Med May Tove Nyrud som konferansier fra 4:30 ut i sendingen.